Veiligheid aan boord

De veiligheid van onze gasten en onszelf is natuurlijk heel belangrijk.
We letten op brandveiligheid, of het schip in goede staat is, gezondheidsaspecten, veiligheid op het water en veilig gedrag.
Belangrijk om te weten is dat dit ons eigen schip is en wij er permanent op wonen. We kennen haar van binnen en van buiten en vervangen direct zaken die niet meer goed functioneren.

Veiligheidsplan

Brandveiligheid

Om de brandveiligheid te garanderen zijn er aan boord aanwezig:

4 brandblussers, en blusdeken in de keuken, rookmelders en een brandalarm. Deze worden tweejaarlijks gekeurd.


Keuringen en Certificaten

Voor de volgende onderdelen van het schip krijgen we keuringen en certificaten:
* Brandblussers
* Brandmelders/CO2 melders/ brandmeldinstallatie
* Reddingsvesten
* Casco schip  
* Mast (en overige bomen) & tuigage  
* Gasinstallaties  

Onze giek is in het najaar van 2022 afgekeurd en vervangen door een stalen giek. De voorstag is tegelijkertijd vervangen.

Certificaten van de Schipper

Groot vaarbewijs, Marifoon patent, Radar patent. En allerlei andere patenten die voor de zeilvaart niet relevant zijn.

Paul Wijk is de schipper van de Nova Cura. Paul is begonnen met varen op zijn zeventiende op een coaster. Daarna werd hij matroos in de bruine vloot. Toen hij 23 was, was hij al schipper op een tweemaster van 40 meter. Hij behaalde daarvoor zijn groot vaarbewijs voor alle binnenwateren.

Paul heeft van zijn 26ste tot zijn 44e gevaren op binnenvaartschepen in Nederland, Duitsland en België.
Sinds 2018 zeilt hij weer op de Nova Cura.

Gezondheid

Waterveiligheid: we hebben twee watertanks van elk 2000 liter aan boord. Wanneer we in de haven zijn vullen we die bij met vers water. We hebben in 2022 een Uv-filter in de waterinstallatie geïnstalleerd ter voorkoming van bacteriën in het water.

De schipper en de matroos hebben beide een EHBO diploma. Er zijn twee EHBO kisten aan boord: in gastenverblijf en in de gang bij de hutten.

Veiligheid op het water

Volwassenen

Het is niet nodig om standaard een reddingsvest te dragen. Op het schip ben je beschermd door een hoge reling. Bemanningsleden die tijdens het zeilen actief zijn op het voordek, dragen een reddingsvest dat zichzelf opblaast wanneer het in contact komt met water. Er zijn vier van deze vesten aan boord.

Bij zwaar weer krijgen alle bemanningsleden een schuimrubberen reddingsvest, dat zich bevindt onder de bank in het gastenverblijf. De plek is aangeduid met een duidelijk plaatje.


Kinderen

Jonge kinderen zonder zwemdiploma moeten standaard een reddingsvest aan dek dragen. Voor kinderen hebben we diverse maten reddingsvesten aan boord, waaronder ook twee lichte opblaasbare vesten.  We overleggen daarin met ouders wat zij op dit gebied belangrijk vinden.

Zwemmen
Zwemmen op de Waddenzee is lang niet altijd mogelijk, omdat de stroming er meestal te sterk is om veilig te kunnen zwemmen. Alleen het uur rond hoog water, wanneer de stroming bijna tot stilstand is gekomen is daarvoor geschikt. Of we zwemmen rond de boot met een touw, zodat we niet weg kunnen krijgen.

Man overboord

Laten we hopen dat we dat nooit hoeven te roepen. Maar als er toch iemand overboord zou gaan, dan moet degene die het ziet zo hard mogelijk ‘MAN OVERBOORD’ roepen. Vervolgens gooi je iets in het water dat drijft dat je bij de hand hebt, zoals een fender, een schuimrubber stoeltje, een fatboy .
1 persoon blijft continu wijzen naar degene die in het water ligt, zodat we hem of haar niet uit het oog verliezen. We gooien uiteraard zo snel mogelijk de reddingsboei in het water en varen vervolgens naar de drenkeling. Aan de reddingsboei zit een licht.

Veiligheid aan dek

Onze gasten krijgen op de eerste vaardag instructie over de veilige en onveilige plekken aan dek.
Tijdens het zeilen is het voordek alleen toegankelijk voor de bemanningsleden die de fok bedienen. De fokkeboom kan namelijk heen en weer over het voordek zwaaien en is gevaarlijk. Ook de plek vlak voor de mast waar de rail van de fok zich bevindt, is verboden terrein tijdens het zeilen.

Zitten op het middendek is altijd veilig.
Als je over de gangboorden loopt tijdens het zeilen: aan de hoge kant lopen.
Geen handen overboord.
Niet helpen als dat niet gevraagd is, omdat de kans bestaat dat je in de weg loopt en daarmee een gevaarlijke situatie creëert.
Altijd het luik sluiten tijdens varen, zodat er niemand in kan vallen.

Judith geeft zeilinstructie na het ontbijt

Veiligheid tijdens het zeilen

We werken met zware materialen en grote krachten, dus het is heel belangrijk om dat veilig te doen.
Je moet goed op je handen letten, dus voorzichtig bij het werken met een blok. Houdt altijd zoveel mogelijk afstand tussen je handen en het blok. Bij het vastzetten van touwen hou je ook afstand tot de pennen of bolder waarop je het touw vast zet.

Een bekende uitdrukking in de scheepswereld is: éen hand voor het jezelf, éen hand voor het schip. Dat betekent dat je tijdens het werken op het schip altijd zorgt dat je zelf goed staat of jezelf goed vast houdt.

Het hijsen en sjorren aan touwen en het draaien aan een lier vraagt kracht en daarvoor is het belangrijk dat je de juiste houding aanneemt, zodat de kracht vanuit je midden komt en niet alleen uit je armen of rug. We letten daarom goed op je houding bij het hijsen.